Tuesday, April 16, 2013

Jelapang TokwanKu

   Jelapang sudah cukup sinonim dengan kita dan acapkali sering didengari disetiap pelusuk telinga kita,mahupun melalui penglihatan dan ada juga melalui sentuhan(cthnya:didalam gambar ba).Antara kita ada yang sedia maklum dan ada yang belum sedia maklum apakah itu jelapang,adakah cakap yang panjang berJELA dan kena PANG?semestinya tidak,Jelapang ni tempat simpan padi,seperti mana negeri Kedah yang menjadi negeri jelapang padi.Tapi zaman lani(sekarang) memang sudah nak jumpa ataupun tengok jelapang ni,Kalau ada pun boleh bilang la.Sebab zaman la dah tak berapa nak guna jelapang dah,mana-mana padi yang telah siap dituai oleh mesin padi terus saja bawak pi ke kilang.
    Kat kampung tokwan aku dulu ni,ada la dalam 3 buah jelapang padi.antara kegunaannya adalah untuk menyimpan padi yang nak dibuat anak benih kat dalam jelapang ni,padi untuk dijual pun ada.nak kata lama tak lama jelapang ni,time aku kecik2 dulu,memang situ la tempat kami budak-budak dok main.sekitar tahun 1993 cmtula.jelapang tu mungkin lagi lama kot lahir kat situ.main aci nusut(aci sembunyi) memang situ akan menjadi tempat kebiasaan untuk bersembunyi.budak-budak zaman la,mungkin depa tak kenai apa itu jelapang,dan bagaimana rupa bentuk benda alah ni.
jelapang tokwan yang masih utuh berbakti
   Burung-burung merpati pun bersarang kat situ sebagai tempat teduh depa,bukan takat untuk padi saja kan.kadang-kadang kalau berkesempatan boleh berjumpa dengan ular yang berehat sebentar bersama kit-kat di dalam jelapang tu.masa tu padi dah tak dak la kat dalam tu,yang ada pun,cangkul2,sabit2,alat kebotta(jentera pembajak) dan lain2.sebab padi yang nak dibuat anak benih yang kat dalam tu dah direndam dalam parit untuk bagi tumbuh akar dan pucuk dia.lepas tu panjang lagi la cerita pasai proses nak tanam padi ni.dengan sembur racun,tabur baja, dll.
  Tapi lani,sepupu aku ambik gambar jelapang tokwan aku tu,dan kini hanya tinggai satu saja,yang dua lagi tu roboh dah kot,mai dengan bah berapa banyak kali dah,pastu benda lama plak kan.nak tahan tera mana.tapi lega la,aku dan merasa dengan semua benda-benda tu.tokwan aku pun dah tak berapa nak larat dah.hampa semua tolong doakan kesihatan tokwan aku noh,tokwan aku lahir tahun 1919.baru tahun ni ja dia tak berapa nak sihat.sebelum ni,dok bleh kayuh geqek(basikal) lagi mai rumah aku.ceq rindu tokwan.

padi nun hijau


   

No comments:

Post a Comment