Monday, November 22, 2010

APA KHABAR KAMPUNG

   teringat plak aku kt kampung...dh lama rasanya aku xjenguk kampung aku..banyak kisah2 time aku budak2 dulu kt sana..nk kata buas xla sangat pn..huhu..
   zaman aku 2,3,4 thn dlu,orang pindah rumah mcm gmbaq kt ats la.pakat usung ramai2..syiok jgk tgk..tu nk habaq kta kerja sepakat membawa berkat..besaq mana,berat mana..sama2 pikoi.
rumah tokwan aku dlu mcm ni la depa usung..hrp tokwan kt kg tu sihat slalu noh..nik gerek elok2 p beli roti canai...heehe


masa dok rumah aku hat mula-mula dulu..keluar rumah nampak bendang..sama la jugak mcm rumah tok dan tokwan aku..buka pintu nampak bendang.angin mai lagi.kalau rajin ckit..p mengail kot bendang..xpayah mana pn..pakai umpan belalang ja.xpn pepatung..kalau agak malas sangat,p kat bendang tangkap labah-labah bendang wat umpan..tp selalunya dapat puyu ja.klu dapat haruan tu kira syukur la..tmbah2 lg kalau dapat keli.lg syiok..
  yang xsyoknya,kena pesiang sendiri la.mak dh ajaq mcm tu dh.klu xpesiang xpayah p mengail dh.sok kena rajin la..syok jugak..nnti cik balik cik nk p mengai la mak..hhehe


 bila padi masak len pulak crita.biasanya kalau padi dh kuning tu,ada la mesin mai amik padi.time tu syok la.buleh qabat mesin padi.dok dekat kebok belakang dia.agak cemuih dh..turun la.wat kerja no 2 plak.mencari ikan dalam bendang.selut xselut..redah semacam ja.nk cari ikan punya pasai.mcm2 ikan yg boleh didapati.antaranya haruan,puyu,sepat,lampam,selat dan keli..tu ikan yang popular ckit pn dlam bendang.kadang2 tu ada ikan xdiundang.selak jerami,cekup punya cekup tgk2 ulaq.kdang2 tu dapat belut.ok la jgk kn.huhu..
 bila balik rumah ja..kena la basuh baju sndiri.sebab pandai sangat main selut.lg sa2 mcm biasala..pesiang ikan sendiri..huhu..
 syok ooo men selut..ekekeke..tu kecik-kecik dlu..besaq ni rsanya nak main jugak kot..huhu


bila habis ambik padi..mai la pulak musim putaq..orang pgil membajak..time ni style..leh cari ikan lagi..main selut sambil cari ikan.ada yang pakai serkap.yang xpakai pn ada.aku xpakai serkap sangat.sebab pro dh kot rsanya..time trekta putaq ni ikut kot belakang la.ikan penink sbb kena mesin dgn pemutaq dia..so time tu leh la nk amik kesempatan ckit.senang nk cekup.
dh settle semua benda td.mai musim menanam pulak..time ni rehat la sat.sbb time ni la orang sembuq racun..tabuq baja..so bahaya la ckit klu nk p main..lgpun orang xbg turun sebab kebotta dah tarik badai.dan anak2 benih sudahpn ditabur.. 
satu lagi hobi yang tidak dapat ditinggalkan..mencari dan membela ikan karin atau dengan nama bukunya ikan pelaga.mcm2 nama ikan ni.huhu..
  dlu mudah ja nk cari ikan ni.depan rumah aku pn ada.cuma letak tin kosong ja..tgk esok akan ada penumpang dalam tin tu..kalau dapat hat buih karat sempoi..sebab cenge ckit.hbis botol2 kicap n sos menjadi mangsa untuk menempatkan ikan kehobian aku ni.kalau xdak keja pakat lawan ikan sapa paling kuat.habis koyak rabit ekoq depa..kesian kat depa..xbek sguh noh..




    apa-apa pn itu semua keindahan ciptaan tuhan yang tida tandingannya..indah sguh alam ini..oleh itu,sama-samalah kita sentiasa mensyukuri nikmat yang ALLAH bg dekat kita.walau besaq mana pn kita,jawatan kita,duit kita..kita hanyalah makhluknya..yang membezakan kita adalah taqwa kepada ILLAHI...:D


No comments:

Post a Comment